4C

A marketingmix elemeinek a fogyasztó szemszögéből történő vizsgálatát és felosztását nevezzük 4C-nek.

Egy cég értékesítést támogató tevékenységeit nevezzük marketingnek, a marketingtevékenység keretében adott esetben használt eszközöket pedig marketingmixnek.

A marketingmix felosztásának leggyakoribb modellje – 4P, azaz Product (termék), Price (ár), Placement (értékesítés), Promotion (értékesítés támogatása) – mellett egy marketingmix elemeit természetesen más módon is csoportosíthatjuk – ilyen pl. a 4C, ami inkább a fogyasztó szemszögéből végzett elemzés.

A 4C modell elemei:
• a fogyasztói igények (costumer needs),
• a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs),
• a kényelem/elérhetőség (convenience),
• a kommunikáció (communication).

Nem meglepő, hogy az elemek nagyban hasonlítanak a 4P besorolás csoportjaira azzal a lényegi különbséggel, hogy itt a vásárlón van a hangsúly.

Azaz a termék és annak már leírt tulajdonságai helyett a fogyasztó eredeti igényei a fontosak, a termék ára helyett a vásárlónál jelentkező teljes valós költség (pl. a kiszállítás díja is). Az értékesítés helyét is a fogyasztó kényelme, a vásárlás gyorsasága, módja alapján szükséges jellemezni (gondoljunk csak a webshopok kínálta előnyökre), és a kommunikáció alatt is egyre inkább a fogyasztót nem zavaró, hanem inkább támogató megoldásokat helyezi előtérbe a modell.

A továbbiakban a 4C-re természetesen minden ugyanúgy igaz, mint a 4P elemeire: mindez csak akkor ér valamit, ha egy alapos piackutatás valós eredményein nyugszik, és ha az így elkészült marketingterv összhangban van a teljes üzleti terv további elemeivel.

 Utoljára szerkesztve: 2020. március 26

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekinthetők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti vagy jogi tanácsadásnak. Az itt szereplő információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogkövetkezményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége, a megfelelő szakértőkhöz! Ha az oldalon aktualitását vesztett, hibás információt találna, kérjük, jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu.