Az üzleti terv egy olyan dokumentum, mely tartalmazza egy már működő vagy épp most születő vállalkozás, vagy egy önálló projekt céljait és a célok elérésének módját.
Az üzleti terv alapvetően segít üzleti ötleteink tisztázásában és alapos végiggondolásában. Üzleti tervet sok esetben készíthetünk, ötletünk tesztelése és egy vállalkozás elindítása esetén éppúgy, mint valamilyen külső finanszírozás bevonásánál – legyen az hitel vagy kockázati tőke.
Az üzleti terv készítésére nem léteznek olyan általános sémák, amelyeket követve biztosan jó terv készül majd. Az üzleti tervezés alapvetően kreatív munka: a piackutatás során összegyűjtött sok-sok tényből, adatból elemzéseket készítünk, miközben azonban megérzéseinkre is támaszkodnunk kell.
Az elemzések elvégzéséhez segítséget nyújthatnak olyan – általánosan elfogadott – módszertanok, melyek megkönnyítik az információk feldolgozását: ilyen a SWOT-analízis vagy a PESTEL-modell is, de például várhatóan gyors fejlődésre kényszerülő, nagy kockázatú startupok kedvelt üzleti elemzési eszköze a Design Thinking módszertana.
Egy üzleti terv elengedhetetlen része a piac- és versenytárselemzés mellett a marketingterv (azaz milyen terméket/szolgáltatást kínálunk, hogyan árazzunk, hogyan akarjuk értékesíteni), és milyen kommunikációt (reklám, PR, eladásösztönzés stb.) tervezünk.
A következő fontos fejezet a cég működési terve, ami a vállalkozás működéséről szól, beleértve a gyártást és magát a szervezetet is, tehát itt a vállalkozás összes erőforrását tekintjük át és tervezzük meg.
A gyártás esetében be kell mutatni, hogy hogyan kívánjuk előállítani a terméket vagy nyújtani a szolgáltatást, kikre támaszkodunk (beszállítók), milyen eljárásokat/folyamatokat alkalmazunk vagy akarunk alkalmazni. Fontos már itt jelezni, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésünkre, milyen további eszközökre lesz szükség, és mindezekhez érdemes már itt költséget is hozzárendelni.
Amennyiben többen tevékenykednek a vállalkozásnál, szervezeti tervet is érdemes készítenünk. A szervezeti terv tartalmazza, hogy kik dolgoznak a vállalkozásnál, kiemelve, hogy kik a vezetők. Tapasztalataikat is érdemes bemutatni, amennyiben azok jelentősen hozzájárul(hat)nak a vállalkozás sikeréhez.
Legvégül mindezek összegzéseként ott van a pénzügyi terv, ami számszakilag támasztja alá mindazt, amit eddig szövegesen bemutattunk.
A jövőt sajnos senki sem ismerheti, ezért fontos, hogy elképzeléseink és feltételezéseink az üzleti terv alapján pontosan megismerhetők legyenek. Mivel csak feltételezések szolgálnak alapul, így természetes, hogy a jövő másképp is alakulhat. Ezért, bár az üzleti terv alapjait egyszer készítjük el, utána legalább évente, vagy ha jelentős változások vannak valamelyik alapfeltételezésben, akkor gyakrabban, felül is kell vizsgálnunk azt.
Az üzleti terv készítése során a legfontosabb, hogy logikailag egységes legyen, azaz ne legyenek benne belső ellentmondások. Csak így érhetjük el, hogy a végén tudjuk, hogy jó-e (megvalósítható-e, életben marad-e) az az ötlet vagy vállalkozás, amit kitaláltunk, illetve a terv olvasóit is meggyőzzük erről.
Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekinthetők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti vagy jogi tanácsadásnak. Az itt szereplő információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogkövetkezményért a kiadó felelősséget nem vállal.
Hivatalos állásfoglalásért mindig forduljon az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szüksége, a megfelelő szakértőkhöz! Ha az oldalon aktualitását vesztett, hibás információt találna, kérjük, jelezze nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu.